2015. szeptember 27., vasárnap

Ellentmondások

Vita, botrány, alternatívák, kíváncsiság, ellentmondások, kisregény.
Előzmények

A fészbúk két babahordozós oldalán robbant ki a heveny vita, ami kapcsán hozzám került Kurucz Grácia karikás kendője. A lényeg a következő: Grácia jacquard szövésű méteráruból varr karikás kendőket, melyeket eladásra is kínál. Ez több hordozási tanácsadónál és tapasztalt hordozós anyukánál kiverte a biztosítékot, és hangot is adtak nemtetszésüknek.
Én éppen belebotlottam a sztoriba, ami egyébként egyáltalán nem az első ilyen; folyamatosan felmerülő téma. Egy darabig csendben figyeltem a vitát, végül felajánlottam Gráciának, hogy ha küld nekem egyet kölcsönbe a karikás kendőiből, szívesen kipróbálom, tesztelem és írok róla véleményt.
Ezzel az eddigi legnehezebb hurcis feladat elé állítottam magam. Egyrészt azért, mert tényleg sokszor, sokan felvetik a kérdést, hogy miért ne lehetne valami szép méteráruban hordozni a "hivatalos" és márkás hordozókendők helyett. Sőt mi több, én is ezzel a tervvel indultam annak idején, nem kevés enregiát fektetve a megfelelő anyag keresésébe. Másrészt azért, mert nem fogok ebben az ügyben "oldalt" választani, és nem is feltétlen szakmai szemmel vizsgálódom - hiszen ezt nem is tehetném. Lesznek pro és lesz kontra érvek. Harmadrészt azért, mert felelősséget is érzek, ha már hordozós blogot vezetek és nyilvánosságra hozom a véleményem.

Fontos tudnivalók

Nem vagyok hordozási tanácsadó, sem varrónő (még csak nem is tudok varrni). Csak egy anyuka, aki sokféle hurcit próbált és próbál, sokat olvas a témában és igyekszik informálódni. Ezt persze már több posztomban is elmondtam, de fontosnak tartom itt is külön megjegyezni.
Nem vagyok öko- és bioanyu, az anyag ilyen minősítését nem vizsgáltam, nem jártam utána, és személy szerint nem is aggódom azon, hogy ilyen vagy olyan festékkel festett-e.
Nem igazán szeretek hosszú távon karikás kendőt használni a féloldalas terhelés miatt, leginkább felkapom-lekapom a gyereket hurciként tekintek rá. Ezt a kendőt most mégis kipróbáltam hosszabb távon is, pusztán kíváncsiságból.
A legfontosabb, hogy a kendőt teljes objektivitással igyekeztem vizsgálni és próbálni, nem állva senki mellé és senki ellen. Amit gondolok róla, az pedig az én egyéni tapasztalatom, ami a próbák során kialakult.

A lényeg - a teszt és a véleményem

Már a csomag meglepett, amikor megérkezett, olyan kicsi volt, hogy még kibontás előtt azon gondolkoztam, vajon elfér-e ebben egy karikás kendő. Kibontottam, benne volt, teljes életnagyságban. Tehát elfér.
A csomagolás szép és igényes volt, és még cimkét is kapott a kendő.
Ami viszont rögtön szembetűnő volt, az az anyag vékonysága, nem véletlenül volt kicsi a csomag. De erről majd később.
A minta és a szín kellemes és csinos. Nem annyira az én világom, de szép, és el tudok képzelni valami hasonlót a készletemben.
Első átnézésnél a varrást néztem meg, és rendben találtam. Az én szememmel szakszerűnek tűnik, és szép munka. Az anyag 100% len, az abból fakadó kis göbökön, szálvastagodásokon kívül nem találtam hibát. Szövése jacquard szövés, mint számos hordozókendőé.

És ha már az anyagnál tartunk, azért azt megjegyezném, hogy volt olyan karikás hordozóm is, ami "hivatalos márka", mégis vékony vászonszövött anyagból készült, műanyag karikával (Felizzy - perui márka). Arról nem is beszélve, hogy a méregdrága Uppymama példának okáért szintén vászonszövött (és hosszú oldalon szegetlen!). 

A karikák Fidella arany karikái.
Az első gondolataim, még mindig a próba előtt, mind az anyag vékonysága körül forogtak. Mert tényleg vékony.
Átfutott az agyamon, hogy vajon meg tudja-e majd tartani Mesit, és azon is gondolkodtam, hogy vajon a karikák tartani fogják-e kellőképpen. Mindkét kérdésre igen lett a válasz próba után. Meglepően stramnak bizonyult, és nagyon jól tartott is. Annyira jól, hogy nem is mondhatom, hogy könnyű vele dolgozni. Nehéz áthúzni a karikán, eligazgatni, és a meghúzása sem egyszerű.
A használatot még az is nehezítette kissé, hogy nem éreztem az anyagnak még minimális ruganyosságát sem, ez is akadályozta a szép eligazgatást mind a vállamon, mind a babámon.
Mesi már nem kisbaba, 10 kg fölött jár. Hosszabb távon a vékony anyag már vágott itt, nyomott ott, de hosszabb távon most kivételesen használtam csak (ld. fent). Rövid távon nem volt vele gond.
Ha ilyen vékony kendővel találkozom, azt mondom, kisbabához biztos jobb lenne. De itt ezt sem éreztem igazán, mert annyira nem pihe-puha. Persze teljesen újonnan kaptam, avatva, mosva volt csak, tehát elképzelhető, hogy fog még puhulni a használat során. Nem tudom. Fogalmam sincs, mit kéne várnom 100% lentől. (Nincsenek ilyen ruháim sem, mert baromira gyűrődik, én meg utálok vasalni.) Tehát pont ez az ellentmondás benne: az anyag erőssége miatt nagy babához érezném inkább jónak, a vékonysága miatt viszont kisbabához. És ezt az ellentmondást nem is igazán sikerült feloldanom magamban.

Amiért annak idején én is abban gondolkodtam, hogy majd méteráruból "készítek" hordozót magunknak, pont az ár volt. Mert valami olcsóbb megoldást kerestem. A Grácia-féle kendő is ilyen alternatív megoldás lehetne.
Nekem annó nem sikerült olyan anyagot találnom, amit jónak éreztem volna, ezért döntöttem végül egy hivatalos márkánál.
És ezzel jutottunk el a fő ellentmondáshoz. Az ominózus vitában is többször elhangzott, hogy ez a kendő egy olcsóbb lehetőség azoknak, akik nem tudnak vagy nem akarnak megfizetni egy márkás hurcit. Grácia kendője a tesztelés idején 10.000 ft-ba kerül. Egy új Nandu karikás ugyanekkor 8.900 ft. A használtak között pedig mindig bőven lehet találni 5.000-7.000 ft körül is karikás kendőket több márkából is. (Persze figyelembe kell venni itt azt is, hogy len anyagot hasonlítunk össze pamut anyagokkal.)
Tehát végeredményben arra jutottam, hogy a kendő abszolút használható, szépen van megvarrva, viszont a "legyen egy olcsóbb változat" feladatát mégsem tudja betölteni.








  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése